• Boomkwekerijvakbeurzen Plantarium en GROEN-Direkt vinden dit jaar onder één dak plaats16.07.2018

    Vakbeurs Plantarium vindt dit jaar voor de 36ste keer in Boskoop plaats. De grootste internationale boomkwekerijbeurs van Europa wordt gehouden van 22 tot en met 24 augustus. Nieuw dit jaar is dat de beurs onder hetzelfde dak plaatsvindt als GROEN-Direkt en dat de consumentendag op de zaterdag komt te vervallen. Vakblad Groen sprak met beursmanager Jos van Lint over de nieuwe ontwikkelingen.

    De grootste verandering van de komende editie van Plantarium is de samenwerking met GROEN-Direkt. Wat is de reden dat beide beurzen onder hetzelfde dak plaatsvinden?

    ‘GROEN-Direkt is een platte handelsbeurs waar producten direct wordt ingekocht. Op de beursvloer die anders is ingericht dan Plantarium zie je bijvoorbeeld de prijzen bij de producten staan. Deze beurs vond altijd in dezelfde periode plaats als Plantarium, alleen op een andere locatie. Van een samenwerking was al sprake maar het fysiek bijeenbrengen van beide beurzen is nieuw. De reden van dit besluit, is onder meer de uitslag van de enquête die onder de standhouders en bezoekers was gehouden. Daarin kwam de voorkeur tot het samengaan naar voren’.

    Wat is het verschil tussen GROEN-Direkt en Plantarium?
    ‘Plantarium is bij uitstek de beurs waar de bedrijven zich presenteren. Dus niet enkel het product. Hier geven de bedrijven een introductie van waar het bedrijf voor staat. Ook de innovatieve ontwikkelingen worden hier gepresenteerd. De presentaties van nieuwe planten die op de markt komen springen daarbij het meest in het oog.’

    Trekken deze twee verschillende beurzen die vanaf nu onder hetzelfde dak vallen een apart publiek?
    ‘Voor een deel is het hetzelfde publiek dat breed geïnteresseerd is in het boomkwekerijaanbod. Door deze samenwerking kunnen we immers het totaalpakket tonen. Deels is het ook een ander publiek dat een sterke voorkeur heeft voor een van de beurzen. Nu bieden we hen de gelegenheid, zonder dat het hen moeite kost, om ook kennis te nemen van de andere beurs.’

    Heeft het thema “Growing Together” betrekking op de samenwerking tussen beide beurzen?
    ‘Met dit thema laten we zien dat alle schakels in de keten van groot belang zijn en dat een goede samenwerking tussen kweker, handelaar en eindafnemer een must is. Door beide beurzen onder hetzelfde dak te laten plaatsvinden, hopen we een positieve draai te geven aan de Nederlandse boomkwekerijsector. Hoe we dit thema tijdens de opening van de beurs uiten, laat ik nog in het midden.’

    Hoeveel stands staan er op de beurs?
    ‘Ik schat dat er in totaal zo’n zeshonderd stands staan op beide beurzen. Sommige bedrijven zijn op beide beurzen aanwezig. Op GROEN-Direkt zijn overigens de bedrijven niet altijd fysiek aanwezig, maar enkel hun product. Van het totale aantal van zeshonderd bedrijven bestaat plusminus vijftien procent uit buitenlandse standhouders. Het bezoek, circa 15.000 commerciële vakbezoekers, bestaat voor een kwart uit buitenlandse bezoekers. De mensen komen van over de hele wereld. Zo hadden we vorig jaar 36 verschillende nationaliteiten over de vloer.’

    Voor wie is deze beurs interessant?
    ‘We willen als beurs interessant zijn voor een brede doelgroep. Denk hierbij aan inkopers van het groen van tuincentra, supermarkten en bouwmarkten. Ook hoveniers en landschapsarchitecten zijn een belangrijke doelgroep. De beïnvloeders van de groene openbare ruimte komen hier om kennis te nemen van het assortiment. Op Plantarium wordt immers het nieuwe aanbod getoond. Planten die bijvoorbeeld milieuvriendelijker zijn geteeld, niet vatbaar zijn voor bepaalde ziekten of die minder onderhoud vergen.

    Zijn er dit jaar opvallende zaken waar aandacht aan wordt besteed?
    ‘Een actie die dit jaar onder meer centraal staat, is Operatie Steenbreek. De publiekscampagne die bewoners enthousiasmeert om meer groen aan te leggen in de tuin in plaats van steen. De hoveniersbedrijven Sjaak Willemstein uit Waddinxveen en Sander Leuverink van Leuverink Tuinen uit Alphen aan den Rijn hebben ons benaderd met de vraag of zij deze campagne onder de aandacht mogen brengen. Dit gaan ze doen door bij de entree van de beurs een duurzame tuin aan te leggen waar de aandacht wordt gevestigd op klimaatadaptatie en het vergroten van de biodiversiteit.’

    Meer informatie over Plantarium.

    Dit is een ingekorte versie van een artikel uit vakblad Groen. 

    Tekst:
    Roel van Dijk

    « ga terug